Αθήνα, 10-11-2024

Στις 14 Σεπτεμβρίου το άνοιγμα των σχολείων! Αναλυτικά τα μέτρα

Τη Δευτέρα 14 Σεπτεμβρίου θα ανοίξουν τα σχολεία φέτος, όπως ανακοινώθηκε επίσημα, από την υπουργό Παιδείας και Θρησκευμάτων, Νίκη Κεραμέως.

Σύμφωνα με την υπουργό, τα σχολεία θα λειτουργήσουν με όλους τους μαθητές, και με αυξημένα μέτρα πρόληψης και προφύλαξης. 

Η χρήση της μάσκας θα είναι υποχρεωτική, τόσο στους εσωτερικούς, όσο και στους εξωτερικούς σχολικούς χώρους, όπου υπάρχει συγχρωτισμός μαθητών. Οι μαθητές θα κάνουν ξεχωριστά διαλείμματα, ανά τάξη.

Οι μάσκες θα παρέχονται δωρεάν σε μαθητές και εκπαιδευτικούς δημοσίων και ιδιωτικών σχολείων.

Δείτε τις ανακοινώσεις στο παρακάτω βίντεο:

Αναλυτικά, οι ανακοινώσεις της κας Κεραμέως:

"Κυρίες και κύριοι καλησπέρα σας, καλό μήνα και καλή σχολική και ακαδημαϊκή χρονιά.

Ο σκοπός της σημερινής συνέντευξης τύπου είναι να σας δώσουμε κάποιες επιπλέον πληροφορίες για το άνοιγμα των σχολείων και να σας αναλύσουν και ο ΥΠΕΣ και ο Πρόεδρος της ΚΕΔΕ ενέργειες που έχουν αναληφθεί στους δικούς τους τομείς αρμοδιότητας για την εύρυθμη λειτουργία των σχολείων. Και βεβαίως είμαστε όλοι στη διάθεσή σας για ερωτήσεις. Ευχαριστούμε θερμά και την κυρία Παπαευαγγέλου, Καθηγήτρια Παιδιατρικής Λοιμωξιολογίας στο ΕΚΠΑ και μέλος της Επιτροπής Ειδικών, η οποία και εκείνη είναι στη διάθεσή σας για ερωτήσεις.

Όπως έχουμε ήδη πει, η έναρξη του νέου σχολικού έτους θα γίνει με όλους τους μαθητές και με αυξημένα μέτρα πρόληψης και προφύλαξη.

  • Το παρόν σχέδιο λειτουργίας βασίζεται εκ νέου στην εισήγηση και τις οδηγίες της Εθνικής Επιτροπής Προστασίας της Δημόσιας Υγείας έναντι του κορωνοϊού COVID-19, η οποία έλαβε υπόψιν τα τελευταία επιδημιολογικά και επιστημονικά δεδομένα.
  • Θα το τονίζουμε πάντοτε. Η εξέλιξη της πανδημίας είναι μία δυναμική διαδικασία. Κάθε βήμα αξιολογείται και επικαιροποιείται -αν χρειαστεί- στη βάση της εξέλιξης της πανδημίας, σε τοπικό, περιφερειακό και εθνικό επίπεδο. Και δεν θα διαστάσουμε να υιοθετήσουμε μέτρα πιο αυστηρά ή πιο επιεική ανάλογα με την εξέλιξη της πανδημία.
  • Το Υπουργείο Παιδείας και Θρησκευμάτων είναι έτοιμο για τη νέα σχολική χρονιά, μία διαδικασία προετοιμασίας που έχει ξεκινήσει εδώ και πολλούς μήνες. 

Για την ομαλή έναρξη των σχολείων:

  • Έχουμε ήδη ολοκληρώσει προσλήψεις αναπληρωτών εκπαιδευτικών και ειδικού εκπαιδευτικού και βοηθητικού προσωπικού, πιο νωρίς από όλα τα τελευταία χρόνια. 
  • Απλοποιήσαμε τις διαδικασίες, ώστε οι εκπαιδευτικοί να μπορούν να αναλάβουν υπηρεσία εντός σχολείου και να μην χρειάζεται να πηγαίνουν πρώτα στη Διεύθυνση Εκπαίδευσης, που συχνά βρίσκεται σε άλλη περιοχή ή άλλη πόλη.
  • Η παράδοση των βιβλίων έχει γίνει στην ώρα της.

Ενισχύσαμε το ανθρώπινο δυναμικό - προτεραιοποιήσαμε τη στελέχωση των σχολείων: 

  • ολοκληρώσαμε τους πρώτους στην ιστορία της χώρας μας 4.500 μόνιμους διορισμούς εκπαιδευτικών και ειδικού εκπαιδευτικού και βοηθητικού προσωπικού στην Ειδική Αγωγή και Εκπαίδευση.
  • εκδώσαμε τους νέους προσωρινούς πίνακες για μόνιμους διορισμούς στη Γενική Εκπαίδευση, τη βάση για τους 10.500 μόνιμους διορισμούς που βαίνουν προς ολοκλήρωση.

Έχουμε λάβει ήδη τα παρακάτω μέτρα πρόληψης και προφύλαξης από τον κορονοϊό, υπό τα οποία θα λειτουργήσουν τα σχολεία

1. ΧΡΗΣΗ ΜΑΣΚΑΣ
Η χρήση της μάσκας καθίσταται υποχρεωτική σε όλους τους εσωτερικούς χώρους, και στους εξωτερικούς όπου υπάρχει συγχρωτισμός, καθώς και στα μέσα μεταφοράς μαθητών, ενώ δίνουμε ιδιαίτερη έμφαση στην εκπαίδευση στην ενδεδειγμένη χρήση της μάσκας από Νηπιαγωγείο έως και την τρίτη Δημοτικού.
Η Κυβέρνηση διαθέτει δωρεάν μάσκες σε όλους τους μαθητές και τους εκπαιδευτικούς, δημοσίων και ιδιωτικών σχολείων.

2. ΕΝΗΜΕΡΩΣΗ ΚΑΙ ΟΔΗΓΙΕΣ
Είναι έτοιμες οι επικαιροποιημένες οδηγίες που θα σταλούν στα σχολεία, οι οποίες θα δημοσιευθούν επίσης στον ιστότοπο του ΥΠΑΙΘ. Έχει δρομολογηθεί και η συνεργασία με τον Πανελλήνιο Ιατρικό Σύλλογο, στο πλαίσιο της οποίας γιατροί θα επισκέπτονται τα σχολεία για να εξηγήσουν τα μέτρα προστασίας και πρόληψης και βεβαίως την ενδεδειγμένη χρήση της μάσκας.

3. ΑΝΤΙΣΗΠΤΙΚΑ ΣΤΟ ΣΧΟΛΕΙΟ, ΣΧΟΛΑΣΤΙΚΟΣ ΚΑΘΑΡΙΣΜΟΣ
Με μέριμνα της Τοπικής Αυτοδιοίκησης. Θα σας τα αναλύσουν εν συνεχεία ο Υπουργός Εσωτερικών και ο Πρόεδρος ΚΕΔΕ.

4. ΕΝΙΣΧΥΣΗ ΟΛΟΗΜΕΡΟΥ ΣΧΟΛΕΙΟΥ
Με επιπλέον πιστώσεις άνω των 100 εκατ. ευρώ, με στόχο την προστασία των πιο ευάλωτων ομάδων του πληθυσμού. Για να το πούμε απλά, προκειμένου να κρατήσουμε περισσότερες ώρες τα παιδιά μας στα σχολεία, ένα μέτρο και παιδαγωγικό, αλλά και ένα μέτρο, το οποίο επίσης περιορίζει την επαφή των μαθητών μας με τις πιο ευάλωτες ομάδες, με τους παππούδες και τις γιαγιάδες.

5. ΔΕΙΓΜΑΤΟΛΗΠΤΙΚΟΙ ΕΛΕΓΧΟΙ ΑΠΟ ΕΟΔΥ ΣΤΑ ΣΧΟΛΕΙΑ
Σε περιπτώσεις που χρήζουν επέμβασης.

6. ΔΙΑΦΟΡΕΤΙΚΑ ΔΙΑΛΕΙΜΜΑΤΑ
Με στόχο τον περιορισμό του συγχρωτισμού μεταξύ διαφορετικών μαθητικών ομάδων.

7. ΠΡΟΣΑΡΜΟΣΜΕΝΗ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ ΚΥΛΙΚΕΙΩΝ
Η επιτροπή έχει ήδη δώσει οδηγίες για την προσαρμοσμένη λειτουργία των κυλικείων.

8. ΣΧΟΛΙΚΟΙ ΕΟΡΤΑΣΜΟΙ ΜΕ ΜΕΤΡΑ
Εντός κάθε σχολικού τμήματος.

9. ΜΑΘΗΤΙΚΟΙ ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟΙ ΜΕ ΜΕΤΡΑ
Με υποχρεωτική μάσκα και τήρηση λοιπών μέτρων.

10. ΜΗ ΠΡΑΓΜΑΤΟΠΟΙΗΣΗ ΕΚΔΡΟΜΩΝ & ΣΥΝΕΔΡΙΩΝ

11. ΕΠΙΣΚΕΨΕΙΣ ΚΑΙ ΠΕΡΙΠΑΤΟΙ ΑΝΑ ΤΜΗΜΑ
Οι επισκέψεις (π.χ. σε μουσεία, δημόσια κτήρια) θα πραγματοποιούνται ανά τμήμα.

12. ΑΘΛΗΜΑΤΑ

  • Προβλέπονται μικρές, σταθερές ομάδες για τα ομαδικά παιχνίδια.
  • Δεν θα πραγματοποιηθούν τα σχολικά πρωταθλήματα.

13. ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΑ

  • Προβλέπονται σταθερές ομάδες συνεργασίας. Είναι ένα σημείο στο οποίο επιμένει πολύ η Επιτροπή να διατηρούμε τις -κατά το δυνατόν- μικρές ομάδες εργασίας σταθερές.
  • Καθαρισμός υλικών / εξοπλισμού μετά από κάθε χρήση.

14. ΑΙΘΟΥΣΑ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΚΗΣ
Καθαρισμός πληκτρολογίου και ποντικιού.

15. ΜΟΥΣΙΚΑ ΟΡΓΑΝΑ

  • Καθαρισμός οργάνων μετά από κάθε χρήση
  • Ειδικά σε περίπτωση πνευστών οργάνων συστήνεται να τηρείται απόσταση 3 μ.

16. ΙΣΧΥΡΗ ΣΥΣΤΑΣΗ ΓΙΑ ΑΤΟΜΙΚΟ ΠΑΓΟΥΡΙ / ΝΕΡΟ
Παρέχεται δωρεάν σε κάθε μαθητή δημοτικού, δημοσίου και ιδιωτικού σχολείου, δωρεά του Ιδρύματος Αθανασίου Λασκαρίδη. Ένα μέτρο για την αποφυγή ανταλλαγής μπουκαλιών, ποτηριών, επαφής στόματος με τη βρύση, που, μειώνοντας τη χρήση πλαστικού, προσφέρει και μία φιλοπεριβαλλοντική λύση.

Κατηγορίες μαθητών που εξαιρούνται από την υποχρεωτική χρήση μάσκας

1. Γενικά εξαιρούνται:

  • Παιδιά́ με γνωσιακή, αναπτυξιακή ή ψυχική διαταραχή ή διαταραχή συμπεριφοράς
  • Παιδιά με σοβαρό νευρολογικό, μυϊκό́ ή άλλο νόσημα που τα εμποδίζει να χειριστούν τη μάσκα τους

2. Στα σχολεία Ειδικής Αγωγής και Εκπαίδευσης, προβλέπεται η χρήση μάσκας μόνο εφόσον είναι εφικτό

Η απουσία μαθητών και εκπαιδευτικών δικαιολογείται στις κάτωθι περιπτώσεις:

  • Εάν νοσεί από COVID-19 ο ίδιος ο μαθητής/εκπαιδευτικός ή κάποιος που κατοικεί στο σπίτι του
    Απαραίτητη η προσκόμιση ιατρικής βεβαίωσης
  • Αν ο μαθητής ανήκει σε ομάδα αυξημένου κινδύνου, όπως ορίζεται από την Επιτροπή à Απαραίτητη η προσκόμιση ιατρικής βεβαίωσης από τον θεράποντα ιατρό ή από ιατρό της σχετικής ειδικότητας
  • Αν ο εκπαιδευτικός ανήκει σε ομάδα αυξημένου κινδύνου, όπως έχει οριστεί από το ΥΠΕΣ – Στην περίπτωση αυτή παρέχει τηλεκπαίδευση σε μαθητές που παραμένουν σπίτι
    Απαραίτητη η προσκόμιση ιατρικής βεβαίωσης από τον θεράποντα ιατρό ή από ιατρό της σχετικής ειδικότητας

Καθορίζονται, βάσει οδηγιών των Ειδικών, οι ομάδες αυξημένου κινδύνου στις οποίες, εφόσον ανήκουν μαθητές, μπορούν να απουσιάζουν δικαιολογημένα:

1. Μαθητές που λαμβάνουν χημειοθεραπεία για κακοήθεια ή μετά από ομόλογη μεταμόσχευση αιμοποιητικών κυττάρων εάν έχουν παρέλθει λιγότερο από 6 μήνες από την ολοκλήρωσή της

2. Μαθητές μετά από αλλογενή μεταμόσχευση αιμοποιητικών κυττάρων εάν έχουν παρέλθει λιγότεροι από 12 μήνες

3. Μαθητές μετά από μεταμόσχευση συμπαγούς οργάνου εάν έχουν παρέλθει λιγότεροι από 24 μήνες

4. Μαθητές με δρεπανοκυτταρική αναιμία

5. Μαθητές με σοβαρή συγγενή ή επίκτητη ανοσοανεπάρκεια (HIV και CD4<500)

6. Μαθητές υπό χρόνια κορτιζονοθεραπεία (prednisolone>20mg/μέρα)

7. Μαθητές με σοβαρή χρόνια νεφρική νόσο ή νεφρική ανεπάρκεια

8. Μαθητές με αιμοδυναμική σημαντική συγγενή καρδιοπάθεια ή γνωστή μυοκαρδιοπάθεια

9. Μαθητές με χρόνια, σοβαρή πνευμονοπάθεια, όπως κυστική ιόντωση με αναπνευστική ανεπάρκεια ή παιδιά με σοβαρό και μη ελεγχόμενο άσθμα, σύμφωνα με τη γνωμάτευση εξειδικευμένου κέντρου

10. Μαθητές με σύνθετα μεταβολικά ή νευρολογικά προβλήματα.

Για τους εκπαιδευτικούς, οι ομάδες αυξημένου κινδύνου παραμένουν οι ίδιες, όπως έχουν οριστεί από το ΥΠΕΣ (ΚΥΑ, 15 Μαΐου 2020).

Κατά την απουσία μαθητών και/ή εκπαιδευτικών, προβλέπεται:

  • Σύγχρονη διδασκαλία και παρακολούθηση μαθήματος εξ αποστάσεως για όσους μαθητές και εκπαιδευτικούς έχουν ειδικό λόγο απουσίας από το σχολείο
  • Και έχουν προβλεφθεί επιπλέον πιστώσεις για αναπληρωτές εκπαιδευτικούς για την παροχή δια ζώσης ή εξ αποστάσεως εκπαίδευσης

Για τις άδειες εργαζόμενων γονέων (δημοσίου και ιδιωτικού τομέα)

  • Υπάρχει ειδική πρόβλεψη για άδεια ειδικού σκοπού εφόσον έχουν παιδί που ανήκει σε ομάδα αυξημένου κινδύνου και πρέπει να απουσιάσει από το σχολείο

Η λειτουργία Σχολικών Μονάδων θα διαμορφώνεται ως εξής:

  • Σε περίπτωση κρούσματος, θα ακολουθείται το Πρωτόκολλο του ΕΟΔΥ: θα κλείνει το τμήμα και θα ακολουθεί ιχνηλάτηση των επαφών του μαθητή.
  • Προβλέπεται ορισμός υπευθύνων διαχείρισης κρούσματος εντός κάθε σχολικής μονάδας.
  • Σε περίπτωση αναστολής λειτουργίας τμήματος /σχολείου: η λειτουργία θα γίνεται αποκλειστικά μέσω τηλεκπαίδευσης.

Ως προς τις ημερομηνίες:

  • Σήμερα, 1η Σεπτεμβρίου ανέλαβαν υπηρεσία οι εκπαιδευτικοί μας στα σχολεία και 14 Σεπτεμβρίου ξεκινούν τα μαθήματα σε όλα τα σχολεία της χώρας (αυτό συμπεριλαμβάνει και τα νηπιαγωγεία)

Σημαντικός παράγοντας για αυτή την απόφαση ήταν να δώσουμε ικανό χρονικό διάστημα από την επιστροφή των εκδρομέων και να περιοριστούν οι μετακινήσεις των ασυμπτωματικών, καθώς στοιχεία δείχνουν ότι σημαντικό τμήμα του πληθυσμού δεν έχει ακόμη επιστρέψει.

Παράκληση προς τους εκδρομείς να επιστρέψουν με τις οικογένειές τους άμεσα, ώστε να περιοριστούν οι μετακινήσεις τυχόν ασυμπτωματικών και γενικότερα να σταθεροποιηθεί η επιδημιολογική εικόνα.

Στο πλαίσιο της Οικονομικής Ενίσχυσης του δομών που εποπτεύονται από το Υπουργείο Παιδείας και Θρησκευμάτων για την αντιμετώπιση και πρόληψη της διασποράς του κορονοϊού, έχουν εγκριθεί, μεταξύ άλλων, οι κάτωθι δράσεις:

  • Σημαντική επέκταση Ολοήμερων Σχολείων: Επιπλέον κονδύλι άνω των 100 εκ. ευρώ για την επέκταση των Ολοήμερων Νηπιαγωγείων και Δημοτικών Σχολείων, ώστε να μένουν περισσότερα παιδιά στο σχολείο έως τις 4μμ, να απασχοληθούν με μελέτη και δημιουργικές δράσεις καλλιτεχνικής παιδείας, φυσικής αγωγής, πληροφορικής και ξένων γλωσσών, καθώς και να περιοριστεί η επαφή των παιδιών με πρόσωπα που ανήκουν σε ομάδες αυξημένου κινδύνου
  • Πρόσληψη επιπλέον αναπληρωτών
    - για την κάλυψη όσων κενών προκύψουν από την απουσία εκπαιδευτικών που αποδεδειγμένα ανήκουν σε ομάδες αυξημένου κινδύνου και
    - για τη διενέργεια αποκλειστικά εξ αποστάσεως μαθημάτων («διαδικτυακά τμήματα»).
    Όλα τα παραπάνω επιπλέον των 4.500 μόνιμων διορισμών στην ειδική αγωγή και εκπαίδευση που ήδη έχουν ολοκληρωθεί, και των 10.500 διορισμών στη γενική εκπαίδευση που βαίνουν προς ολοκλήρωση και ενισχύουν το ανθρώπινο δυναμικό της εκπαίδευσης.
  • Αναβάθμιση δημόσιων πλατφορμών (e-class, e-me) μέσα από την ενίσχυση των δικτύων και του ανθρώπινου δυναμικού τους – ενισχυμένο Πανελλήνιο Σχολικό Δίκτυο.
  • Εξοπλισμός σχολείων: ενισχύουμε τον τεχνολογικό εξοπλισμό των σχολείων με πάνω από 70.000 φορητές συσκευές (laptop, tablet).
  • Προγράμματα επιμόρφωσης των εκπαιδευτικών στην εξ αποστάσεως διδασκαλία.
  • Εκπαιδευτική τηλεόραση: δημιουργία εκ του μηδενός «βιβλιοθήκης» μαθημάτων για την πρωτοβάθμια εκπαίδευση – δυνατότητα για επέκταση.
  • ΑΕΙ: ενίσχυση εκπαιδευτικού προσωπικού για τη διενέργεια μαθημάτων σε ολιγομελείς ομάδες.

Σε όλο αυτό το σχέδιο, είναι σημαντικός ο ρόλος του Υπουργείου Εσωτερικών και των Δήμων, στο πλαίσιο των αρμοδιοτήτων τους για την εύρυθμη λειτουργία των σχολείων, όπως

  • η μέριμνα για το απαραίτητο προσωπικό καθαριότητας
  • η εξασφάλιση στα σχολεία όλων των αναλώσιμων υλικών (μάσκες, αντισηπτικά, σαπούνια, καθαριστικά κτλ)
  • η λειτουργία των σχολικών κυλικείων με εξειδικευμένες οδηγίες.

Να τονίσω ότι και οι μάσκες και τα παγούρια θα δοθούν σε όλους τους μαθητές της χώρας, δημοσίων και ιδιωτικών σχολείων. 

Θα ήθελα να ευχαριστήσω θερμά τον Υπουργό Εσωτερικών, τον Πρόεδρο της ΚΕΔΕ, όλους τους Δημάρχους και την τοπική αυτοδιοίκηση ευρύτερα, για τη μέχρι σήμερα εξαιρετική συνεργασία μας.

Να ευχηθώ καλή αρχή στα παιδιά μας, στους γονείς τους και στους εκπαιδευτικούς μας. Και να τους ευχαριστήσω εκ νέου για την καίρια συμβολή τους σε αυτό το μεγάλο εγχείρημα.

Φέτος θα είναι μια χρονιά διαφορετική από τις άλλες. Κατανοώ απόλυτα τις αγωνίες σας. Έχουμε χρέος τα παιδιά μας να βρεθούν στο φυσικό τους χώρο, στο σχολείο, με τα καλύτερα δυνατά μέτρα προστασίας. Τα παιδιά μας είναι πιο ασφαλή στο σχολείο, όπου λειτουργούν με κανόνες, με την καθοδήγηση των πολύτιμων εκπαιδευτικών τους, παρά στον δρόμο και στις πλατείες όπου παίζουν χωρίς κανόνες. Με τα μέτρα προστασίας στο σχολείο προστατεύονται και τα παιδιά μας, και οι εκπαιδευτικοί μας αλλά προστατεύεται και η οικογένειά μας όταν το παιδί ή ο εκπαιδευτικός γυρνάει από το σχολείο. Είμαστε εδώ για διασφαλίσουμε και το αγαθό της υγείας και αυτό της εκπαίδευσης. Από αυτήν την κρίση θα βγούμε δυνατότεροι."

Οι ανακοινώσεις του Υπουργού Εσωτερικών, Τάκη Θεοδωρικάκου:

Κυρίες και κύριοι, αγαπητοί συνάδελφοι, καλησπέρα και καλό μήνα, Αντιμετωπίζω ένα δίλημμα εάν θα βγάλω τα γυαλιά ή τη μάσκα, γιατί ο συνδυασμός είναι λίγο δύσκολος αυτή τη στιγμή και θα προτιμήσω να βγάλω τα γυαλιά.

Από την πρώτη μέρα της πανδημίας του κορονοιού, ύψιστη προτεραιότητα της Κυβέρνησης του Πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη ήταν και είναι η προστασία της ανθρώπινης ζωής.

Μετά από 6 μήνες συνεχιζόμενης υγειονομικής απειλής για όλους μας, για την κοινωνία, η πορεία παραμένει αρκετά περίπλοκη. Έχουμε ακόμη δρόμο μπροστά μας με προβλήματα και πρωτόγνωρες δυσκολίες, όχι μόνο στην Ελλάδα, αλλά σε ολόκληρο τον κόσμο. Αλλά με το σωστό επιτελικό και στοχευμένο δι-υπουργικό συντονισμό και σχεδιασμό, αλλά και με την εφαρμογή του πάνω από όλα, μπορούμε να αντιμετωπίσουμε θετικά τη νέα πραγματικότητα. Κοινός στόχος όλων μας, Υπουργείων, κράτους, μαθητών, γονέων, εκπαιδευτικών, όλης της κοινωνίας, είναι πάνω από όλα η δημόσια υγεία και ασφάλεια. Δίπλα στο σχέδιο και την υλοποίησή του, απαιτείται να υπάρξει ξανά ενότητα, πειθαρχία, και αλληλεγγύη, εκείνα τα χαρακτηριστικά που διέκριναν όλους τους Έλληνες μαζί, την προηγούμενη άνοιξη, στην πρώτη φάση αντιμετώπισης της πανδημίας.

Διασφαλίζουμε ο καθένας από τον τομέα κυβερνητικής ευθύνης του, τους όρους μέχρι να έρθει η ώρα της οριστικής υγειονομικής λύσης.

Το νέο σχολικό έτος, που ξεκινά, όπως ανακοίνωσε η Υπουργός Παιδείας, για τα παιδιά μας, στις 14 Σεπτεμβρίου, αποτελεί για όλους μας το μεγάλο στοίχημα. Γιατί όλοι επενδύουμε στο μεγαλύτερο κεφάλαιο της χώρας που είναι η νέα γενιά.

Η επιτυχία σε αυτό το κρίσιμο μέτωπο είναι μια συνάρτηση δράσης όχι μόνο σε κεντρικό κυβερνητικό επίπεδο, αλλά και στο τοπικό και αυτοδιοικητικό επίπεδο.

Τα παιδιά μας πρέπει να νιώθουν χαρά για την επιστροφή στο φυσικό τους χώρο, στο σχολείο. Και οι γονείς πρέπει να αισθάνονται απόλυτη σιγουριά για την ασφάλεια, την καθαριότητα και τον ανθρώπινο και φιλικό χαρακτήρα του σχολικού περιβάλλοντος. Το ίδιο, ασφαλώς πρέπει να νοιώθουν και οι εκπαιδευτικοί, οι οποίοι είναι οι στυλοβάτες της κοινής προσπάθειας όλων στο σχολείο. Αγκαλιάζουμε όλους τους μαθητές και μαθήτριες στο νέο ξεκίνημα, μοιραζόμαστε τη χαρά και τα όνειρά τους.

Ως Υπουργός Εσωτερικών, αλλά και ως μάχιμος εκπαιδευτικός για πολλά χρόνια και ως πατέρας πάνω από όλα, θέλω να στείλω ένα ξεκάθαρο μήνυμα προς τις μαθήτριες και τους μαθητές, στα παιδιά μας:

Χρειάζεται να φοράτε τη μάσκα για την υγεία και την ασφάλεια η δική σας, για την υγεία και την ασφάλεια των αγαπημένων σας προσώπων, των γονέων σας, των παππούδων και των γιαγιάδων, των φίλων σας. Αλλά όποια μάσκα και αν χρειάζεται φέρετε στο πρόσωπό σας, αυτή δε μπορεί και δε θα κρύψει ποτέ την καθαρή ματιά σας στο αύριο και στη ζωή που σχεδιάζετε και δημιουργείτε. Αυτή την καθαρή ματιά των νέων ανθρώπων που τόσο έχει ανάγκη η πατρίδα μας. Λέω, λοιπόν, σε αυτά τα παιδιά: Σας εμπιστευόμαστε, όπως εμπιστευόμαστε και την ελληνική οικογένεια που αγωνίζεται σε δύσκολες συνθήκες να είναι ενωμένη, αγαπημένη και ασφαλής. Όπως εμπιστευόμαστε τον Έλληνα εκπαιδευτικό.

Ως ΥΠΕΣ, έχουμε την ευθύνη της στενής συνεργασίας με την αυτοδιοίκηση. ΘΈΛΩ ΝΑ επισημάνω πως η μαθησιακή διαδικασία θα ενισχυθεί με τους όρους μιας ισχυρής τοπικής αυτοδιοίκησης, η οποία θεσμικά και με δυνατό λόγο, υποστηρίζει και εγγυάται σε όλες τις περιοχές της χώρας, την ασφαλή και δημιουργική εκπαιδευτική λειτουργία, κ. Πρόεδρε της ΚΕΔΕ. Όλες οι προβλέψεις και τα πακέτα μέτρων στηρίζονται στη θωράκιση του θεσμικού πλαισίου λειτουργίας των δήμων, και στη νέα κατεύθυνση ενδυνάμωσής τους με βάση το ευρωπαϊκό κεκτημένο. Η κυβέρνηση στηρίζει και ενισχύει διαρκώς την αυτοδιοίκηση, τόσο στους δήμους όσο και στις περιφέρειες με πράξεις και σημαντικές μεταρρυθμίσεις.

Το πρώτο βασικό στοιχείο των μέτρων που έχουμε πάρει, είναι η έγκαιρη επιχορήγηση, με εντολή του Πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη, της ΚΕΔΕ, με ποσό άνω των 6 εκ. ευρώ, προκειμένου να διατεθούν δωρεάν μάσκες στο σύνολο μαθητριών και μαθητών όλων των σχολείων, δημοσιών και ιδιωτικών και στο σύνολο του εκπαιδευτικού προσωπικού, ακολουθώντας τις προδιαγραφές και συμβουλές των ειδικών για τα ζητήματα ασφάλειας. Όλα τα παιδιά και όλοι οι εκπαιδευτικοί χωρίς διακρίσεις και εξαιρέσεις.

Το δεύτερο είναι η πλήρης στελέχωση με προσωπικό καθαριότητας σε όλη την επικράτεια ώστε 5000 εργαζόμενοι με πλήρες ωράριο αλλά και 4.474 με μειωμένο ωράριο να ριχτούν άμεσα στη μάχη για να ανταποκριθούν στις αυξημένες ανάγκες για καθαριότητα που θα έχουν τα σχολεία μας.
Εδώ, θέλω να σημειώσω ότι -σε αντιδιαστολή με ό,τι γινόταν τα προηγούμενα χρόνια και με προηγούμενες κυβερνήσεις- οι εργαζόμενοι στον τομέα της καθαριότητας, θα απολαμβάνουν πλήρη ασφαλιστικά δικαιώματα, όπως είχαν ζητήσει από το ΥΠΕΣ. Συγκρίνοντας τα στοιχεία, μέχρι πέρυσι οι καθαρίστριες που ήταν πλήρους απασχόλησης και καθάριζαν πάνω από 13 αίθουσες ήταν 3.761. Φέτος είναι 5.000. Για αυτό το λόγο φέτος, το κράτος δίνει 28 εκατ. ευρώ περισσότερα από πέρυσι στον τομέα της καθαριότητας των σχολείων, για να καλυφθούν τα δικαιώματα που προείπα ότι αναγνωρίζουμε πλήρως στους πολίτες -γυναίκες και άνδρες- που θα καθαρίζουν το σχολείο.

Θέλω, επίσης, να πω ότι τα κυλικεία θα λειτουργήσουν κανονικά με αυστηρή εφαρμογή των μέτρων που έχει υποδείξει η επιτροπή των ειδικών του Υπουργείου Υγείας, με προμήθεια και διάθεση μόνο σφραγισμένων και προσυσκευασμένων υλικών. Είχα σήμερα μια δημιουργική συνάντηση με τους εκπροσώπους των ανθρώπων που έχουν τα κυλικεία , προκειμένου να διασφαλίσουμε την πολύ θετική και αποτελεσματική τους λειτουργία.

Το τρίτο, αφορά τις δαπάνες μεταφοράς μαθητών. Διαθέτουμε 175 εκατ. ευρώ τη φετινή σχολική χρονιά στις Περιφέρειες, προκειμένου να διευκολυνθεί η πρόσβαση στα σχολεία 240 χιλιάδων μαθητών.

Το τέταρτο αφορά τις ανάγκες επισκευής και συντήρησης των σχολικών κτιρίων μέσω των σχολικών επιτροπών, με συνολικό ποσό 128 εκατ. Ευρώ μέσω των ΚΑΠ, και πάντοτε σε στενή συνεργασία με την ΚΕΔΕ, το σύνολο των Δήμων και Δημάρχων σε ολόκληρη τη χώρα.

Επιτρέψτε μου επίσης να υπογραμμίσω -αν και φαινομενικά δεν έχει άμεση σχέση με την αντιμετώπιση του κορονοϊού- αλλά είπαμε ότι για εμάς πάνω από όλα είναι η ασφάλεια και η υγεία των παιδιών μας, ότι το ΥΠΕΣ μέσω του προγράμματος Αντώνης Τρίτσης δίνει τη δυνατότητα στους Δήμους για προγράμματα αντισεισμικής προστασίας στο σύνολο των σχολικών κτιρίων που χρειάζεται. Είναι μια πολύ μεγάλη αναγκαιότητα που αναμένω ο χώρος της Τοπικής Αυτοδιοίκησης να αξιοποιήσει, προκειμένου να διασφαλίσουμε τα παιδιά και από τον κίνδυνο και τις αρνητικές επιπτώσεις ενός σεισμού οπουδήποτε στη χώρα.

Ακόμη ως ΥΠΕΣ έχουμε προβλέψει τα ζητήματα άδειας ειδικού σκοπού όπως επίσης και αναλυτικά τους κανόνες τηλε-εργασίας των γονέων εργαζομένων στο Δημόσιο Τομέα, που ανήκουν στις ευπαθείς ομάδες. Θα ήθελα να υπογραμμίσω ότι για τα παιδιά που είναι στις πλέον ευάλωτες από υγειονομική άποψη ομάδες, στα οποία αναφέρθηκε προηγουμένως και η Υπουργός Παιδείας, και πρέπει να μείνουν σπίτι, καθ΄ υπόδειξη των ειδικών, για τους γονείς τους που είναι δημόσιοι υπάλληλοι θα προβλέψουμε τη δυνατότητα τηλε-εργασίας ή μειωμένου εναλλακτικού ωραρίου προκειμένου να διασφαλιστεί ότι ο ένας, τουλάχιστον, από τους δύο γονείς θα είναι στο σπίτι.

Ένα που είναι δεδομένο είναι ότι οπουδήποτε και αν απαιτηθούν επιπλέον λύσεις με βάση ειδικά τοπικά προβλήματα που μπορεί να υπάρξουν, η Τοπική Αυτοδιοίκηση έχει την απόλυτη εγγύηση της απόλυτης στήριξης από την Κυβέρνηση.

Με αφορμή το κρίσιμο ορόσημο της έναρξης του εκπαιδευτικού έτους, θα ήθελα να πω ότι έχουμε πλήρως αντιληφθεί και κατανοήσει ως ΥΠΕΣ πως η πανδημία, με τις ειδικότερες εκφράσεις της στη χώρα μας επιβεβαίωσε ότι η συγκυρία, δείχνει τον δρόμο της ανάγκης ανασυγκρότησης του κράτους μας, μέσω της θέσπισης μιας σειράς μεταρρυθμίσεων, που υλοποιεί η Κυβέρνηση και οδηγούν σε καλύτερες υπηρεσίες και φροντίδα για τον Έλληνα πολίτη. Αυτή είναι η σαφής κυβερνητική προτεραιότητα που έχει χαράξει και υλοποιεί ο Πρωθυπουργός, Κυριάκος Μητσοτάκης.

Στην περίπτωση του νέου σχολικού έτους και σε ό,τι μας αφορά ως ΥΠΕΣ, αυτό το κάνουμε έγκυρα και έγκαιρα, σε συνεργασία με τα συναρμόδια Υπουργεία και την Αυτοδιοίκηση, την οποία στηρίζουμε με όλες μας τις δυνάμεις.

Κάθε πρόβλημα μπορεί να αντιμετωπιστεί με σχέδιο, σκληρή δουλειά και αλληλεγγύη. Όλοι μαζί θα καταφέρουμε να έχουμε μια εξαιρετική χρονιά.

Σας ευχαριστώ."

Οι ανακοινώσεις του Δημάρχου της πόλης των Τρικάλων και Προέδρου της ΚΕΔΕ, Δημήτρη Παπαστεργίου:

"Κύριε Εκπρόσωπε, κυρία και κύριε Υπουργέ, κυρία Παπαευαγγέλλου, θα ξεκινήσω από την τελευταία φράση της Υπουργού Παιδείας, η οποία έλεγε πως η φετινή σχολική χρονιά είναι μια διαφορετική χρονιά και για αυτό και σήμερα είμαστε εδώ.

Εκπροσωπώ μια υπεύθυνη Αυτοδιοίκηση, η οποία ξέρει να στέκεται στο ύψος των περιστάσεων, η οποία αναλαμβάνει υποχρεώσεις και ευθύνες που -σύμφωνα με κάποιους- πιθανώς να μην της αναλογούν σε αυτό το ποσοστό. Παρ’ όλα αυτά σε αυτήν την εθνική προσπάθεια που κάνουμε, μέσα σε αυτήν την εθνική κρίση, προφανώς και οφείλουμε να είμαστε δίπλα και μαζί με το Κράτος, την Κυβέρνηση για να μπορέσουμε να ανοίξουμε τα σχολεία μας με ασφάλεια.

Το καλοκαίρι που πέρασε δεν ήταν καθόλου εύκολο για τους συναδέλφους μου Δημάρχους και τις δημοτικές αρχές, καθώς και τους υπαλλήλους των Δήμων. Εκτός από τις κλασικές εγκρίσεις των σχολείων και όλα αυτά τα προγράμματα, τα οποία τρέχουμε, προφανώς είχαμε και να προετοιμαστούμε για αυτή τη νέα, διαφορετική σχολική χρονιά. Και έπρεπε να κάνουμε έναν αγώνα δρόμου, ο οποίος μέσα σε δέκα μέρες μας επέβαλλε να τρέξουμε για να μπορέσουμε να φέρουμε πλέον καθαριστές και καθαρίστριες στα σχολεία με νέες συνθήκες εργασίες τέτοιες που θα τους επιτρέπει να πληρώνονται στην ώρα τους και να έχουν καλύτερες ασφαλιστικές καλύψεις και να τρέξουμε μέσα σε οκτώ ημέρες τον διαγωνισμό για τις μάσκες στον οποίο θα αναφερθώ σε λίγο.

Τα σχολεία, λοιπόν, ανοίγουν στις 14 Σεπτέμβρη και οι δημοτικές αρχές σε όλη την Ελλάδα φροντίζουν έτσι ώστε, πρώτον να έχουμε αντισηπτικά σε όλα τα σχολεία. Και δεν μιλάμε για ένα μικρό κόστος. Μέχρι σήμερα μας στήριζε- και ευχαριστούμε- το Υπουργείο Παιδείας, από εδώ και πέρα κρατάμε τα υλικά που έχουμε και εφοδιαζόμαστε με όσα χρειάζονται οι μαθητές και το διδακτικό προσωπικό. Σύμφωνα με όσα στοιχεία έχουμε μαζέψει από όλη τη χώρα χρειαζόμαστε περίπου 1 εκατ. ευρώ τον μήνα για τα αντισηπτικά των σχολείων. Ένα ποσό, το οποίο -ξέρουμε- σε συνεργασία με το Υπουργείο Εσωτερικών θα μπορέσουμε σε κάθε βήμα να το καλύψουμε.

Μάσκες. Έχει γίνει μεγάλη κουβέντα για αυτόν τον διαγωνισμό. Τα πράγματα είναι ξεκάθαρα. Θα ήταν πολύ εύκολο για κάθε Δήμο να κινήσει διαδικασίες διαγωνισμού. Και οι μεγάλοι Δήμοι θα έβρισκαν σίγουρα ποσότητες περισσότερες και από αυτές που θα χρειαζόντουσαν. Οι μικροί Δήμοι όμως δεν θα προλάβαιναν και τα σχολεία σε αυτές τις περιοχές δεν θα ξεκινούσαν με μάσκες. Για τον λόγο αυτόν πήραμε αυτήν την ευθύνη και την πρωτοβουλία να τρέξουμε τον διαγωνισμό. Και επειδή ακούστηκαν διάφορα για αυτόν θα σας πω ότι σήμερα το μεσημέρι τελείωσε η διαδικασία υποβολής των προτάσεων συγκεντρώσαμε 91 προτάσεις σε έναν διαγωνισμό, ο οποίος προφανώς με τις προδιαγραφές και τον τρόπο που βγήκε σε καμία περίπτωση δεν θα μπορούσε να είναι παρά καθαρός. Και την ώρα αυτή -και τους ευχαριστώ ιδιαίτερα- θέλω να ευχαριστήσω όλο το προσωπικό της Κεντρικής Ένωσης των Δήμων μαζί με τους εκπροσώπους των Υπουργείων και τον παρατηρητή από την Εθνική Αρχή Διαφάνειας που συνεχίζουν την εξέταση των φακέλων για να ολοκληρώσουμε σήμερα, 1η Σεπτεμβρίου, κιόλας τις διαδικασίες και να έχουμε τον ή τους τελικούς αναδόχους. Θέλω να ευχαριστήσω τα Υπουργεία- ποτέ στη ζωή μου δεν περίμενα ότι ένας Δήμος θα έχει τόσο στενή επαφή με το Υπουργείο Παιδείας, το Υπουργείο Εσωτερικών, το Υπουργείο Υγείας- οι οποίοι βοηθάνε και συνεργαζόμαστε για να ανοίξουν τα σχολεία. Και φυσικά τους συναδέλφους Δημάρχους.

Για το θέμα της καθαριότητας, παρότι αναφέρθηκε νωρίτερα και ο Υπουργός, θέλω να πω το εξής: Από σήμερα ή αύριο στα σχολεία έχουμε πλέον το νέο προσωπικό καθαριότητας. Στις όποιες, λίγες, περιπτώσεις υπάρχουν προβλήματα είμαστε και πάλι σε στενή συνεργασία με το Υπουργείο Εσωτερικών προκειμένου να καλύψουμε αυτά τα κενά άμεσα με τις διαδικασίες που οι Πράξεις Νομοθετικού Περιεχομένου μας έχουν δώσει έτσι ώστε να μην προκύψει κανένα κενό την ημέρα που τα σχολεία θα ανοίξουν. Είμαστε εδώ, λοιπόν, για να καλύψουμε και εμείς από την πλευρά μας όλα αυτά τα οποία οφείλουμε να κάνουμε προκειμένου να έχουμε μία ασφαλή σχολική χρονιά.

Ευχαριστώ, και πάλι, πάρα πολύ όλους για τη συνεργασία και κυρίως τους συναδέλφους μου και τους εργαζόμενους στους Δήμους και στην Κεντρική Ένωση των Δήμων."

Τελευταία Νέα

Παιδικό πάρτυ